Direktlänk till inlägg 21 september 2012

fördelarna med att bo på norrlands östkust

Av mirelle - 21 september 2012 13:45

   Jag bor i sundsvall, en liten storstad på norrlands östkust, och visst fan önskar jag mig härifrån nån gång varje dag.


Ungefär.


Men det fins många orsaker till att jag inte beger mig till de gröna vidderna, turkosa lagunerna, steniga smala gränderna och de fuktiga regnskogarna jag så ofta drömer mig bort till och de är ju förståss alla fördelar med att bo på platsernas plats. Norrland östkust.


Här kommer min privata fördelslista som jag ändå kan tänka mig att många håller med om. innerst inne.


  • Familjen. Familjen innebär rötter, minnen och historia. Familjen är innehållsförteckningen av mig. Familjen innebär trygghet och kärlek.  Självklart är det något som stämmer överens med de flästa människorna vart de än kommer ifrån.  

  • Familjen. Igen. Jag är en vuxen kvinna nu med en egen familj och den nya familjen innebär en framtid. Uppleva nya ögonblick i livet med min sambo och att ge min son fasta rötter där han kan känna trygghet är lika viktig som mina egna och att det är på ungefär samma plats är bara praktiskt.

  • Vännerna. Mina vänner, de flesta fins kvar här. De känner mig och min historia. De har varit med och kan dela minnen. Viktigt för att göra en människa hel.

  • Landskapet här är fantastiskt på det vis att det fins tillgång till allt. Sjöar, hav, berg, dalar, ängar, öppna fält, löv- gran- och blandskog, forsar, älvar, åar och bäckar. Närhet till både fjäll och skärgård. Jag tror att tillgången till ett brett utbud gör en människa mer tollerant till olikheter.

  • Årstiderna här är också mycket praktfulla. Om Våren spirar skogarna, bäckarna pårlar, havet bryter upp. Om sommrarna badar vi i hav och sjöar, vandrar på klippor och ängar, firar värmen och solen. Om hösten så njuter vi av en fantastisk färg explotion i naturen, skördar frukt, bär och skogens svamp. Svalkar oss i havets friska fläcktar och myser i en filt under en stjärnklar natthimmel. Om vintern sportar vi tacksamt på alla sätt och vis blad all glittrande snö för att sen ta en stärkande bastu med snö eller vakdopp, kryper ihop framför en sprakande, värmande brasa, njurer av tystnad eller vänners skratt.  Det är sällan dåligt väder för vi har alla möjligheter att utnyttja varje sekund och göra något fantastiskt av det.

  • Det bor mycket folk kring östkusten även på den norra sidan och det betyder jobb och sysselsättning. En person som växer upp här har möjlighet att bli vad den vill.

  • Billigt att bo. Det kostar inte mina barnbarns barn skjortan att jag har köpt ett hus här, som dessutom kan vara riktigt modernt och ligga fint till.

  •  Via Midlanda kan jag vara på en topisk ö på ca 3 timmar. Utan tjafs.

  • Historiskt. På grund av Norrlandkustens läge var det en perfekt plats att bygga upp nya boplatser på och därför fins det en rik historia här omkring. Men det kan man göra en hel D-uppsats på så det lämnar jag åt Google att förklara mer om för er som är intresserade.

Det fins mycker mer som är värt att nämna men jag tänker ge mig nu. Jag uppmanar däremot er att bygga på listan med det ni tycker är bra med norra östkusten. Det är bara att skriva i kommentars fälltet!



Norrlandskusten. En aprillmorgon.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mirelle - 1 april 2013 06:51

Vilka intensiva dagar det blir när han har en stor familj. Mycket mat mycket prat mycket folk. Idag är tanken att vi ska åka ut till björköfjärden och pimpla men jag står fortfarande i valet och kvarlet. Lilleman fick fejk krump natten mot i går oc...

Av mirelle - 30 mars 2013 08:05

Jag vill uppmana alla barnföräldrar där ute att bojkotta godis till barnen och ge ett vitt-socker-fritt allternativ i stället. Jag har fått nog av vuxnas "välvilja" att ge godis till barn. Där inblandat läsk och till och med energidryck!!!??? Det...

Av mirelle - 29 mars 2013 16:35


Det är konstigt hur livet kan tvärnita, göra en 180 grades sväng, snubbla omkull, trilla i graven...   Det hände min bror.   Ta vara på livet, lev varje minut.   Mattias fick 7 år.   Jag saknar honom så mycket och det fins ingen t...

Av mirelle - 18 mars 2013 12:09

Hej kära blogg. Idag går dagen i en otroligt knapigt tempo. Jag är så förvirrad och knäpp och allt blir fel. Men jag är glad ändå. För trotts att allt går som det går så är det ok. Det är OK att göra fel ibland. Jag kan ju bara göra det bättre.   ...

Av mirelle - 12 mars 2013 17:22

Oh neeej. inte en till som bara tänker skriva och klaga på vädret!!   Nej nej. Bara lung jag tänkte hellre bearbeta min egen trisstes i detta inlägg. Jag har nog haft exakt 15 kunder i dag och om man räknar på att en kund är inne ca 5 minuter ...

Ovido - Quiz & Flashcards